Om du har köpt en mobil telefon med abonnemang så är den kanske låst till just det abonnemanget. När din bindningstid gått ut kan du om du vill säga upp dit abonnemang och byta till något annat. Du kan ta ned dig samma telefon nummer om du vill. De flesta operatörer erbjuder hjälp kring detta.
Köpa ny mobil
Väljer du att du vill köpa en ny mobiltelefon när ditt abonnemang gått ut så kan du gå in på hemsidan hos den operatör som du vill ha och titta vilken ny mobil du vill köpa.
När du hittat den modell du vill ha så lägger du den i din varukorg. Du får sedan några val – vill du binda abonnemanget en viss tid, med ett pris påslag per månad, som är en avbetalning på mobilen, så slipper du betala hela summan för den kontant nu vid köp? I så fall väljer du det. Om du hellre betalar hela telefonen nu och bara betala själva abonnemangs avgiften sen varje månad så väljer du det.
Nästa val är om du vill behålla det mobil nummer som du har nu, eller om du vill ha ett nytt? Vill du ha ett nytt nummer så brukar det komma upp ett antal olika nummer som du kan välja på. Välj vilket du vill ha, eller om du vill behålla ditt gamla. Väljer du att behålla ditt nuvarande nummer så erbjuder de flesta telefon operatörer att sköta själva flytten av numret – du behöver inte göra någonting. Operatören kontaktar det bolag du har idag och begär ditt abonnemang avslutat och numret flyttat. Detta tar några dagar, sedan kan du börja använda din nya mobil telefon.
Byte utan mobil
Vill du inte köpa en ny telefon men vill ändå byta abonnemang så går det självklart bra det med. Har din bindningstid gått ut, om du har någon, så kan du bara kontakta din operatör och avsluta ditt abonnemang. Sen kan du teckna valfritt nytt abonnemang.